S1600

Klasa S1600

Auta klasy Super 1600 zadebiutowały w 2001 roku wraz z cyklem Junior World Rally Championship (w 2001 roku cykl nosił nazwę FIA Super 1600 Driver's Championship, nazwa uległa przekształceniu w JWRC w następnym roku). Cykl miał być komplementarny dla WRC.  Zaadresowany do młodych, rozwijających się kierowców miał stanowić dla nich bramę do najpoważniejszego ścigania się w WRC. Oprócz aut S1600 do rywalizacji w JWRC dopuszczono także wybrane samochody grupy A i N.

Samochód Super 1600 miał z założenia być stosunkowo tani w budowie. Sprzyjał temu zapis, o tym, że praktycznie każdy produkowany masowo model dowolnego producenta mógł stanowić bazę do budowy auta S1600. Ze względu na budżet, do budowy tej klasy rajdówek, najczęściej wykorzystywano popularne hatchbacki (Citroen Saxo, C2, Renault Clio, Fiat Punto, Opel Corsa). Samochody S1600 powstawały w zespołach fabrycznych (Saxo), u zakontraktowanych podwykonawców (Fiesta w M-Sporcie) lub zupełnie niezależnie (Opel Corsa).

Auta S1600 napędzane są silnikami o pojemności do 1640 cm3  bez turbodoładowania o maksymalnej mocy 230 KM.  Napęd przekazywany jest tylko na przednią oś, za pośrednictwem sekwencyjnej skrzyni biegów. Nadwozie samochodu seryjnego jest pozbawiane wszelkich cywilnych elementów (fotele, obicia, wygłuszenia). Ich miejsce zajmuje kit odpowiadający za bezpieczeństwo: klatka oraz fotele załogi. Masa aut S1600 zostaje w ten sposób zredukowana do około 980 kg.

Stosunek mocy do masy czyni te auta konkurencyjnymi w stosunku do aut N grupowych na asfalcie. Na luźnych nawierzchniach auta S1600 muszą jednak uznać wyższość napędu na 4 koła.

S1600 w RBR
Jazda ośką to jazda solidną klasą średnią. Klasa w sam raz dla tych, którzy opanowali już rajdową szkołę jazdy. Napęd na przednią oś sprawia, że operowanie gazem jest sprawą kluczową. Każda utrata przyczepności przednich kół to strata cennych sekund. W utrzymaniu toru jazdy, pomaga lewa noga – generalnie jednak S1600 mimo pewnej nerwowości na asfalcie prowadzi się przyjemnie. Tak jak w realnych rajdach ośki na asfalcie są w stanie wygrywać z autami N4. Na szutrze ustępują im pola.

Aktualnie dostępne modele w wirtualnych rozgrywkach:

1.Citroen C2 S1600

2.Citroen Saxo S1600

3.Fiat Punto S1600

4.Ford Fiesta S1600

5.Lada 112 TMS 1.6

6.Lada 112 VK 1600

7.MG ZR S1600

8.Opel Corsa S1600

9.Peugeot 206 S1600

10.Renault Clio S1600

11.Renault Clio R3

12.Skoda Fabia Kit Car

13.Suzuki Ignis S1600

14.Suzuki Swift S1600

15.Volkswagen Polo S1600

 

W produkcji:

 

1.Citroen DS3 R3


Burkart / ???, Citroen C2 S1600:

clio_real_01

clio_rbr_03


Poprawiony ( piątek, 08 października 2010 13:16 )